Wednesday, March 6, 2024

Directions in Rashi Podcast on Parashas Vayakhel


 Parashas Vayakhel  * פרשת ויקהל תשפ"ד


"And Betzalel built the Ark"

Click here to listen


SOURCE SHEET:
פ' ויקהל
תשפ"ד

(לז:א) וַיַּ֧עַשׂ בְּצַלְאֵ֛ל אֶת־הָֽאָרֹ֖ן עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים אַמָּתַ֨יִם וָחֵ֜צִי אָרְכּ֗וֹ וְאַמָּ֤ה וָחֵ֨צִי֙ רָחְבּ֔וֹ וְאַמָּ֥ה וָחֵ֖צִי קֹֽמָתֽוֹ.

רש"י: ויעש בצלאל. לפי שנתן נפשו על המלאכה יותר משאר חכמים נקראת על שמו.

רמב"ן (לו:ח) ואמר "ויעש יריעות עזים" (שמות לו:יד), "ויעש את הקרשים" (שמות לו:כ), ירצה לומר ויעשו כל חכם לב יריעות עזים. "והזכיר בארון ויעש בצלאל (שמות לז:א), להגיד כי האומן הגדול שבהם הוא שעשה לבדו הארון. והטעם, בעבור שהוא מלא רוח אלהים בחכמה בתבונה ובדעת (שמות לה:לא), שיתבונן בו ויעשנו בכונה רצויה...

*******************
מדרש תנחומא
ז. ויעש בצלאל את הארן. אין אתה מוצא באחד מכל כלי המשכן שעשה שם בצלאל כלום אלא בארון. וכל המלאכות האחרות, כל הכלים האחרות, באמירתו ובעצתו. ולמה פרש בארון מלאכתו לבד ועשאו בידו, בשביל ששם צלו של הקדוש ברוך הוא, שהוא מצמצם שם שכינתו. ולפיכך קראו בצלאל, שעשה צלו של הקדוש ברוך הוא בין שני הכרובים, שנאמר: ונועדתי לך שם ודברתי אתך וגו'

י. כתיב "ויעש בצלאל את הארן עצי שטים". ובצלאל עצמו עשה הכל? שכל פעם ופעם הוא אומר ויעש בצלאל! אלא על ידי שנתן נפשו הרבה על המשכן, לפיכך לא קפח הקדוש ברוך הוא שכרו והוא מפרסמו בכל פעם ופעם, שנאמר: ויעש בצלאל. 

פירוש עץ יוסף: שכל פעם ופעם הוא אומר ויעש בצלאל. אע"ג דלא כתיב הכי אלא בארון, ק"ל דכל מקום דכתיב ויעש היינו בצלאל. ואפילו ויעש דכתיב ביריעות וקרשים קאי אבצלאל הנזכר תחילה ולא היה צריך לכתוב בצלאל בארון בהדיא אלא למימר דאפילו בפי הכל היה הארון נקרא על שמו (יפ"ת).  

מדרש תנחומא
(ד) ראו קרא ה' בשם בצלאל בן אורי בן חור. מה צרך לחזר להזכיר חור כאן, אלא שנתן נפשו להקדוש ברוך הוא. בשעה שבקשו לעשות את העגל, עמד כנגדם וגער בהם, ועמדו עליו והרגוהו...

No comments:

Post a Comment